Over ons

Midden in de jaren dertig, de moeilijkste jaren van de vorige eeuw genoemd, bestond er een grote behoefte aan onderlinge hulpverlening. Vooral op gebied van uitvaarten waren er grote wantoestanden. Bij de beroepsbevolking, waaruit onze gemeenschap  voor meer dan 90 procent bestond, was armoede.

Slechte verzorging van overledenen, geen geld voor een Heilige Mis en geen hulp bij het begraven, waren schering en inslag. Om in die wantoestanden verandering te brengen, waren er gelukkig enkele mensen in onze gemeenschap, die besloten voorbereidingen te treffen voor een lijkwagenvereniging

Vanaf het begin stond vast, dat in Hengevelde een vereniging moest komen voor iedereen. Want arm en rijk kwamen bij het overlijden van een dierbare in een noodsituatie. Het groeiproces ging langzaam in de beginjaren. Er moest nog veel onbegrip en weerstand bij de hele gemeenschap overwonnen worden.

Als gevolg van het actieve beleid van het bestuur ging het, naarmate de jaren verstreken, steeds beter. Van jaar tot jaar steeg het ledenaantal in de jaren´60 en ´70 gestaag. De solidariteitsgedachte stond hoog in het vaandel. Vooruitstrevend was ook de naamsverandering van lijkwagenvereniging naar begrafenisvereniging. Het is duidelijk, dat dit overzicht maar een greep is uit het wel en wee van onze vereniging.

Het uitdragen van onze solidariteit, de basis waarop onze vereniging bestaat en die verwoord in onze statuten, wordt steeds meer op de proef gesteld. Het is moeilijk in deze tijd van overdaad, verspilling en tegen elkaar oppronken, het begrip piëteitvol hoog in het vaandel te houden en zonder winstoogmerk te werken. In dit verband is het zeer terecht, onze uitvaartverzorgers en hun medewerkers onze waardering uit te spreken voor hun professionele, respectvolle en eigentijdse wijze van inzet.

Het geven van de laatste verzorging is letterlijk het laatste wat u voor iemand kunt doen. Op een mooie en persoonlijke manier afscheid te kunnen nemen van een overleden dierbare is bijzonder waardevol voor nabestaanden.