Informatie uitvaart

Leven is ook doodgaan. Denk erover, praat erover.

Doodgewoon bespreekbaar

De dood bespreekbaar maken is belangrijk. Maar hoe doe je dat? Veel mensen vinden het lastig om in gesprek te gaan over het levenseinde en de wensen en mogelijkheden daar omheen.

Ooit regelen je naasten jouw uitvaart. Zorg er nu al voor dat zij het straks een stuk makkelijker krijgen. Door vooraf samen met je naasten dit te spreken. Je persoonlijke wensen kenbaar te maken, en waar je belangrijke informatie voor je uitvaart bewaart.

De dood grijpt vaak hard in en brengt vaak veel vragen en heftige emoties met zich mee. Dan ben je juist op zoek naar een praktische gids. Iemand die je helpt met je vragen en niet de emotionele kant op gaat.  Het is fijn om er niet alleen voor te staan en behalve de hulp van familie en vrienden ook te kunnen rekenen  op vakkundige ondersteuning van de uitvaartverzorger.

Vanuit het vak uitvaartverzorger hebben zij er dagelijks mee te maken. Daardoor kunnen zij ook wat praktischer omgaan met de zaken die met het overlijden van een dierbare te maken hebben. In onze dagelijkse praktijk is gebleken dat, dat voor de meeste mensen juist moeilijk is. Zij praten liever niet over de emoties en alles wat met doodgaan te maken heeft. Terwijl dat juist helpt, vooraf en om uiteindelijk weer door te gaan.

Doorgaan; de begeleiding

Een praktische begeleiding die helpt om de dood onder ogen te zien. Een begeleiding die jou, maar ook je nabestaanden, op een prettige manier door een moeilijk proces heen leidt. Zo weet je en kun je de juiste beslissingen nemen.

Overlijden;

Voorbereiden; de zeven  stappen

Juist omdat het gaat om een dierbare, doet men er goed aan om adequaat een aantal zaken goed te regelen bij het overlijden. Om nabestaanden, goed op weg te helpen hebben we een kort en bondig stappenplan samengesteld, waarin de eerste zaken staan die geregeld  moet worden bij een het overlijden. Onderstaand stappen voorkomt dat men nu  en later voor verrassingen komt te staan.

1. Neem contact op met de (huis)arts voor een verklaring van overlijden en vraag de huisarts of de overledene een donorcodicil heeft.
  2. Ga na of de overledene een wensenlijst heeft achtergelaten.
  3. Ga na of de overledene een uitvaartverzekering had afgesloten.
  4. Neem contact op met een uitvaartverzorger.
  5. Zorg voor aangifte van overlijden bij de gemeente, afdeling Burgerzaken.
  6. Zoek adressen bij elkaar voor het versturen van de rouwkaarten.
  7. Leg persoonlijke spullen klaar voor verzorging en opbaring van de overledene.

Verklaring van: overlijden;  donorcodicil;  wensen,  en polis uitvaartverzekering.

De procedure wordt alleen in gang gezet als daar uitdrukkelijk toestemming voor gegeven is:

Inschakelen, uitvaartverzorger

Leden genieten hierin een vrije keuze, zij moeten hierbij wel zelf de keuze en aansturing verzorgen.

Voorbereiding;

Het regelen;

Na een overlijden is het moment aangebroken om met een uitvaartverzorger te praten. Die kan je goed op weg helpen. Met tal van praktische tips en goede raad. We raden je aan om een aantal familieleden of vrienden te betrekken bij het gesprek. Omdat je door alle emoties minder goed geconcentreerd bent en dingen je sneller ontgaan. Of omdat je sommige zaken gewoon vergeet. Zo’n gesprek is sowieso al behoorlijk zwaar. Hou er rekening mee dat je hierin ruim de tijd neemt om  allerlei keuzes te maken die definitief zijn. Neem altijd de tijd om een en ander te overdenken.

Laat rustig op je inwerken wat er komt kijken bij een uitvaart. En laat je goed informeren over de financiële consequenties. Op die manier kun je een beetje de vinger aan de pols houden.

De afwikkeling; van een nalatenschap

De uitvaart is achter de rug.  Na het overlijden zullen alle financiële zaken op een rij moeten worden gezet. Er moeten beslissingen worden genomen over de financiële afwikkeling en toekomst. Ook moeten er in sommige gevallen beslissingen worden genomen, hoe sommige kosten moet worden opgevangen. Daarnaast zullen er een aantal instanties bezocht worden. Denk aan de bank, notaris en belastingdienst. Ook hier geldt , neem er de tijd voor om alles op je in te laten werken. Neem geen overhaaste beslissingen. Neem beslissingen in overleg met vertrouwenpersonen uit je naaste en of directe omgeving. En laat je waar nodig informeren door deskundigheid.

Advies, de adviseur

Wanneer er hulp nodig is bij alle financiële gevolgen van een overlijden, waarbij je een eigen adviseur hebt. Neem dan contact met hem of haar op. Hou er wel rekening mee dat een advies niet gratis is.